суботу, 26 листопада 2016 р.

Інтерактивні методи навчання на уроках інформатики



  Зміст курсу інформатики дає мені змогу не тільки інформувати і опитувати учнів, а й організовувати їх діяльність в атмосфері вільного обміну думками і поглядами.    
 Застосування більше активних методів навчання замість переказування абстрактної, «готової» інформації. Форми роботи мають захоплювати учнів, пробуджувати в них інтерес і мотивацію, навчати самостійному мисленню та діям.Вважаю,  що доцільно використовувати інтерактивні методи  на етапі підсумку,  узагальненні й закріпленні знань, умінь і навичок учнів, хоча не виключене й проведення уроків вивчення нового матеріалу.        

  Розглянемо основні структурні етапи уроку, які зустрічаються на більшості занять , незалежно від типу самого уроку. 

Мотивація навчальної діяльності 

            Інтерактивні методи, які використовую на цьому етапі уроку: «Займи позицію», «Мозковий штурм», «Дискусія». 

Приклад. Тема: Бази даних. Системиуправління базами даних. (11 клас).

Методичний прийом «Мозковий штурм».

Завдання.
- Як ви вважаєте, що таке база даних?
- На вашу думку, чи відрізняються поняття «база даних» та «система управління базами даних»?
На дошці записуються усі ідеї. Потім здійснюється вибір правильних ідей і пошук
 спільних думок. Після чого проголошую тему, мету та завдання, очікувані результати уроку.

Приклад. Тема .Форматування символів та  абзац. Попередній перегляд, друк. (6 клас.)

Методичний прийом «Інтерв’ю»

Учні по черзі демонструють статті з газет і журналів та відповідають на запитання:
1) Чим саме привабила вас стаття?
2) Який текст ви вважаєте гарно оформленим?
3) Чи впливає оформлення на бажання прочитати статтю?

Перевірка, оцінка і корекція засвоєних раніше знань, навчань і вмінь. 

          Інтерактивні методи, які можна я використовую на цьому етапі уроку: робота в парах,  «Займи позицію», «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Незакінчені речення», «Снігова куля».

Приклад: Тема: Історія розвитку обчислювальної техніки. (9 клас).

Методичний прийом «Лови помилку».
Прослухайте уривок. Знайдіть в ньому 3 «помилки»: 
«Елементною базою комп’терів І покоління ( 70-ті роки минулого століття) були транзистори. Для охолодження машини використовували потужні вентилятори. Програмування виконували в машинних кодах. Швидкодія становила мільйон операцій за секунду. Ці машини мали невелику оперативну пам'ять».

Правильні відповіді:
  1. Не 70-ті роки, а 50-ті.
  2. Елементна база - вакуумні електронні лампи.
  3. Швидкодія становила тисячі операцій за секунду.

Приклад: Тема: «Інформаційна система» (9 клас).

Методичний прийом: «Займи позицію».

Правильне, чи неправильне твердження. Правильне твердження відмітити +, а неправильне -.

Один біт - це одна двійкова цифра (+)
Байт - це послідовність з 16 двійкових цифр (-)
1 Кбайт = 1000 байт (-)
Сканер - друкарський пристрій (-)
Мишки є лазерні, струменні, матричні (-)
Роздільна здатність - характеристика монітора (+)
Модем - це пристрій для перегляду зображень (-)
Стандартна кнопка містить 60 кнопок (-)

Приклад: Тема «Комп’ютерні публікації» (10 клас).

Методичний прийом: «Рольва гра».

   Для успішного засвоєння учнями даної теми використовую такий метод інтерактивного навчання, як рольова гра.
     Під час цієї роботи учні уявляють себе журналістами, адже перед ними стоїть нелегке завдання — створити статтю, яка б зацікавила людей. Під час створення статті учень виступає в ролі дизайнера, перед яким стоїть завдання не тільки дібрати матеріал з теми, а й оформити його таким чином, щоб усе
було гармонійно.



Приклад: Тема .Комп’ютерні презентації, їх призначення та класифікація (5 клас).

Методичний прийом. «Незакінчене речення».

     Учням роздаються зображення. Потрібно в кожному кружечку написати закінчення «За допомогою MS Power Point можна...»

Приклад: Тема. Робота з фрагментами тексту. Пошук та заміна фрагментів у тексті.(6 клас).

Методичний прийом «Одна з трьох»

На місці пропусків у тектсті вставити одну з трьох клавіш(Enter, Delete, Backspase)

Завдання.

     Для видалення символів ліворуч від курсора використовують клавішу ___________, а праворуч від курсора— ______________. Щоб вставити в текст додатковий абзац, слід встановити курсор у те місце тексту, де потрібно розпочати новий абзац, і натиснути клавішу ________.
Для об’єднання двох абзаців в один слід встановити курсор за останнім символом першого абзацу і натиснути клавішу ___________ або встановити курсор  перед першим символом другого абзацу і натиснути клавішу ________________.

Вивчення нового матеріалу

            Інтерактивні методи, які використовую на цьому етапі уроку: «Ажурна пилка», “Пошук інформації”, “Навчаючи-учусь”, “Робота в групах”, “Мікрофон”.

Приклад: Тема. Історія розвитку обчислювальної техніки. (9 клас).

       Цю тему пояснюю, використовуючи технологію «Ажурна пилка» або «Пошук інформації». Пропоную учням підготовлену презентацію з описом окремих етапів  розвитку комп’ютерної техніки, які слугують джерелом інформації для учнів під час вивчення та самостійного опрацювання матеріалу. Крім того учні мають у своєму розпорядженні підручники, доступ до  Інтернету, що дає змогу знайти більш точну чи зрозумілу для себе інформацію.

Приклад: Тема. Спілкування на форумах та чатах (10 клас)

       В даній темі я поєдную відразу 2 форми інтерактивного навчання.
Робота в групах. Учні об’єднуються в групи по 3–4 особи. Завдання для кожної групи: не використовуючи допоміжних матеріалів (конспекти, Інтернет тощо), на основі набутих знань про етикет електронного спілкування сформулювати основні принципи етикету інтерактивного спілкування в мережі Інтернет. На обговорення — 3–5 хв.
Вправа «Мікрофон». Після обговорення кожна група по черзі висловлює правило спілкування. Однотипні відповіді не зараховуються. Найактивніші учасники отримують оцінки.

Приклад: Тема : Тема 2. Апаратно-програмне забезпечення комп’ютера

Методичний прийом “Гра Так-Ні”

Завдання.
            Правильне, чи неправильне твердження. Правильне твердження відмітити +, а неправильне -.
            Чи вірите, ви що:

1. За допомогою арифмометра можна було множити восьмицифорові числа на чотирицифрові?
2. На логарифмічній лінійці точність розрахунків складала три знаки після коми?
3. У перших моделях персональних комп’ютерів був відсутній жорсткий диск?

1. У Великій Британії є міста Вінчестер та Адаптер?
2. Засновник та голова корпорації Майкрософт Білл Гейтц не отримав вищої освіти?
3. До материнської плати одного комп’ютера можна під’єднати жорсткий диск іншого і зробити так, щоб на першому комп’ютері було ніби два жорстких диски?
4. Крім дискет, що мають діаметр 3,5 та 5, 25 дюйма, раніше використовувалися дискети діаметром 8 дюймів?

Приклад: Тема. Файлова система. (5 клас)

Методичний прийом «Фантазер»

1. Придумати ім’я (ім’я і розширення), у якому зберігатиметься:
а)зображення твого улюбленого літературного героя, марки автомобіля;
б)повідомлення на урок історії;
в)твоя улюблена після.

2. Що може зберігатися у файлах?
а)kod.txt;
б)School.doc;
в)Aplle.bmp;
г)Rose.gif;
д)Garry_Potter-2.avi.

Закріплення знань і умінь

           Інтерактивні методи, які можна використати: «Навчаючись     учуся»,            дискусія, робота в групах, «Карусель», рольова гра.
          На даному етапі уроку я намагаюся дати на виконання учнями завдання з урахуванням диференціації. Це дозволяє здійснити перехід до самостійного розв’язування завдань з теми, що вивчаємо.
           
Приклад: Тема: Комп’ютерні мережі. (9 клас).

           У цій темі використовую метод «Коло ідей» , роботу в групах , вправа «Мікофон»
Використання цього методу дає можливість залучити всіх учнів до обговорення проблеми.
        Робота в групах. Учні об’єднуються у групи по 3-4 особи. Завдання для кожної групи: не використовуючи допоміжних матеріалів (конспект, Інтернет), на основі набутих знань про комп’ютерні мережі виконати завдання. На обговорення дається 5-10 хв.
Завдання.
            Велика кількість брокерів, що одночасно працюють на біржі, заважають один одному. Тому адміністрація біржі дозволила перебувати в залі одночасно лише 9 працівникам, у кожного з яких є персональний комп’ютер. Для поліпшення умов їх роботи адміністрація хоче виділити кожному з них  окрему невелику частину квадратної зали біржи. На мал.1. Наведено початкове розміщення брокерів та їх комп’ютерів. Адміністрація фондової біржі виділила кошти лише двох квадратних загородок, які дають змогу поділити залу біржі на дев’ять частин, у кожній з яких зможе, не заважаючи іншим, зручно працювати брокер. Допоможіть будівельникам визначити, де та якого розміру треба побудувати ці квадратні загородки.
Знайдену правильну відповідь покажіть на мал.1, намалювавши квадратні загородки різними кольорами.

 Додаткове завдання. Хоче тепер кожний з брокерів працює окремо від інших, усі їх комп’ютери треба об’єднати в локальну мережу. Яку топологію мережі зручно вибрати цього разу? Запропонуйте можливу схему комп’ютерів. Чи має така мережа перевагу порівняно з раніше побудованою мережею кільцевої топології?
Вправа «Мікрофон». Після обговорення кожна група по черзі висловлює правило спілкування. Однотипні відповіді не зараховуються. Найактивніші учасники отримують оцінки.

Приклад: Тема «Графічний редактор» (9 клас).

Завдання.
1.  Створіть засобами графічних редакторів (Paint, AdobePhotoshop, CorelDraw) схему порівняння переваг та недоліків растрових і векторних зображень.
2. Дослідіть, чи можливо засобами графічних редакторів створити зображення Парасольки, використовуючи для цього лише інструменти Коло (1 раз), Пряма (1 раз), Заливання (1 раз) та Виділення? Якщо так, складіть інструкцію зі створення цього рисунка.
            Такий підхід до організації навчальної діяльності дає можливість сформувати в учнів уміння здійснювати цільовий пошук відомостей та використання для цього різних інформаційно-аналітичних джерел; уміння виявляти етапи й операції в технології розв’язування задач.

Приклад: Тема. Настроювання середовища користувача текстового процесора (6 клас).

Методичний прийом «Гра Так-Ні»

         Перелічую функції настроювання середовища користувача текстового процесора Word, учні піднімають праву руку, якщо функція належить до зміни зовнішнього вигляду вікна, і ліву—якщо до настроювання роботи програми.

1. Встановити режим відображення документа Розмітка.
 2. Пам’ятати список із чотирьох файлів.
3. Замінювати виділений об’єкт
4. Відображати документ 100%
5. Відображати панель інструментів Малювання
6. Відображати кнопку Створити на панелі інструментів Стандартна
7. Автоматично перевірити орфографію
8. Приховати панель інструментів Форматування
9. Відображати назву шрифтів тим самим шрифтом
10. Відображати кнопку Копіювання  формат за зразком на панелі інструментів
11. Виділяти слова з помилками
12. Вилучити кнопку з панелі інструментів
13. Приховати лінійки
14. Відображати підказки для кнопок
15. Установити автозберігання кожні 10 хвилин.

Приклад: Тема «Інформаційна система» (9 клас).

Методичний прийом «Гра Так-Ні»

 Завдання.
Правильне, чи неправильне твердження. Правильне твердження відмітити +, а неправильне -.
1. Один біт - це одна двійкова цифра (+)
2. Байт - це послідовність з 16 двійкових цифр (-)
3. 1 Кбайт = 1000 байт (-)
4. Сканер - друкарський пристрій (-)
5. Мишки є лазерні, струменні, матричні (-)
6. Роздільна здатність - характеристика монітора (+)
7. Модем - це пристрій для перегляду зображень (-)
8. Стандартна кнопка містить 60 кнопок (-)

Приклад: Тема. Діаграми, їх об’єкти і властивості. Створення та форматування стовпчастих і секторних діаграм у середовищі табличного процесора. Аналіз даних, поданих на діаграмі.(11 клас)

 Методичний прийом «Пошук інформації»
 Завдання.
    Щороку засоби масової інформації оголошують вартість кошика споживача. Складіть електронну таблицю вартості продуктового кошика. За допомогою пошуку дізнатися, які прийнято вносити до кошик. Ціна зазначених продуктів визначте зі сторінок сайтів супермаркетів «Фуршет», “Мега Маркет”, “Велика кишеня”
    Побудуйте діаграму, що відображає частку вартості кожного продукту в загальній сумі витрат. Порівняйте реальні вартість продуктового кошика та вартість, оголошену засобами масової інформації.

 Приклад. Тема. Програмне забезпечення комп’ютерних систем.(8 клас.)

Методичний прийом «Пошук інформації» та робота в парах

       Ваш тато придбав новий ноутбук. Оскільки з досвіду щодо користування сучасним програмним забезпеченням  у вашого батька немає, тому він звернувся до вас
по допомогу порадити йому програму призначену  для (обробки текстової, графічної, звукової інформації). Знайдіть інформацію про такі програми, її особливості, умови розповсюдження.         
       Створіть документ у вигляді  довідника, в якому подайте всю інформацію про програму, алгоритм дій під час інсталювання програмного продукту та основні правила користування ними. Запропонуйте альтернативні програмні продукти із зазначенням їх недоліків і переваг. Додайте кілька електронних адрес сайтів, що висвітлюють інформацію про програми такого типу. Наведіть власні аргументи щодо вибору програмного продукту.
          Кожній групі учнів пропонуєю своій приклад програми.

Приклад. Тема. Сортування та фільтрація даних. Проміжні підсумки та зведені таблиці. Умовне форматування даних.

Методичний прийом рольова гра.

Завдання.
            Знайдіть за допомогою електронних чи друкованих джерел інформацію про розклад руху електропоїздів (автобусів) у вашому місці. Внесіть інформацію в аркуш електронної таблиці.  Автоматизуйте отримані відповіді на запит до таблиці за такою умовою: до окремої комірки внесіть час форматів ЧЧ:ММ, а у комірках відображення результату—інформацію про найближчий наступний час відправлення електропоїзда (автобуса) та напрям його руху.

 Приклад. Тема. Алгоритм опрацювання текстового документа. (8 клас) 
        
 Завдання.
            Керівник шкільного театрального гуртка «Овація» звернувся до вас по допомогу підготувати макет афіші вистави Лесі Українки «Лісова пісня». Підготуйте текстовий документ—макет афіші, використавши основні правила форматування тексту. Виконавцям театральних ролей призначте ваших однокласників. Ілюструйте афішу власними малюнками чи об’єктами галереї картинок. Порівняйте оформлення вашої афіші збудь-яким електронним джерелом.

Приклад: Тема. Апаратне забезпечення інформаційної системи.

Методичний прийом «Встановіть відповідність»

Завдання.
            Перед вами таблиця з двох стовпців. У лівому наведено прізвища вчених, які зробили значний внесок у розвиток обчислювальної техніки, у правому—назва пристроїв чи законів, які вони створили  чи встановили. Установіть відповідність між прізвищем ученого та його винаходом. Для цього номеру, під яким записано прізвище, знайдіть відповідний номер пристрою або закону.

Підсумок уроку


      Закінчуючи урок, потрібно завжди підсумувати зроблене на уроці. Підбиваючи підсумки важливо зрозуміти як рівень засвоєння знань учнями, так і їхні враження від уроку.
     Інтерактивні методи, які використовую: «Незакінчені речення», «Мікрофон», «Робота в групах».

Приклад: Тема «Текстовий процесор. Підсумковий урок» (10 клас).

    Під час проведення уроку учням дається завдання виготовити власну візитку. Підсумок уроку провожу з використанням роботи в групах.
Створюю групи по 3–4 учні. Візитки для оцінювання розподіляю таким чином, щоб у межах групи не було «власних» робіт.
     Колективно виставляється оцінка кожної роботи, що призначається групі.
Оцінки коментую та обгрунтовуються, потім візитки здаються  на перевірку. Підсумкову оцінку я виставляю на основі трьох оцінок: самооцінки, оцінки групи учнів та моєї оцінки за роботу.

Приклад: Для підбиття підсумків уроку можна застосувати метод «Мікрофон».

      Учням пропоную закінчити речення «Сьогодні, працюючи на уроці, я зрозумів …»

Приклад: Методична вправа. «Кошик знань»

            На аркуші паперу учні малюють кошик, на якому пропоновано написати терміни з теми. Через певний час гра зупиняться і один із учнів зачитує слова. Учні викреслюють назви, які повторюються в їхніх записах. Переможцем виявиться той , у кого більше за інших записано термінів, тобто в кого найбільш місткий кошик.
Приклад: Методичний прийом «Кольорові капелюшки»
            У кожного з вас на столі є кольорові капелюшки: жовтий, рожевий та блакитний. Жовтий—факти про знання та вміння; рожевий—настрій, емоції; блакитний—важливість уроку. Виберіть один капелюшок та висловите свою думку про урок.